Project SELA Project SELA
Onderstaande tekst is geschreven door ds. Nijland uit Mastenbroek.

In de stad Ayacucho, in het zuidelijk Andesgebergte van Perú, bevindt zich het theologisch instituut SELA, waar wij, uitgezonden door de GZB, van 2007 t/m 2013 les hebben mogen geven.
Het is enige theologische opleiding van niveau in dit zuidelijk gedeelte van Perú.
Het is een gebied waar de vele gemeenten enorm geleden hebben toen van 1980 tot 2000 de terroristen-beweging het Lichtend Pad en het leger van Perú er vreselijk huishielden.
Vele burgerlijke en kerkelijke leiders werden omgebracht en er ontstond een groot gebrek aan toegeruste theologische voorgangers.
Onder leiding van ds. Mark van Pelt en ds. Luis Ruiz startte men in 2003 de theologische opleiding SELA (Seminario Evangélico de Los Andes = Protestants Seminarie van de Andes).

SELA beschikt over houten leslokalen en enkele houten studeer- en slaapkamers. Die stonden op een gehuurd terrein, maar dat moest vanwege extreme huurverhogingen verlaten worden.
Tijdelijk huurt men enkele kleine ruimtes van een school “De Goede Herder” in Ayacucho, waar onder veel lawaai van de tegenover liggende markt de lessen gegeven worden.
In de maand april van dit jaar ben ik daar nog 3 weken geweest om er intensieve cursussen te geven aan de studenten.

Inmiddels heeft SELA, dankzij een gift van de reis-organisatie Amicitia, een terrein kunnen kopen aan de rand van de stad Ayacucho, een terrein waarop enkele gebouwen van modderstenen staan, waarin in voorgaande jaren door de vorige eigenaar cavia’s werden gefokt.
Op dat terrein zijn de gedemonteerde houten leslokalen en studeer- en slaapkamers opgeslagen.
SELA staat nu voor de taak om het terrein de egaliseren, betonnen funderingen aan te leggen, waarop de houten leslokalen en enkele houten studeer- en slaapkamers weer in elkaar gezet kunnen worden en om de gebouwen van moddersteen zo op te knappen dat ze gebruikt kunnen worden als o.a. keuken, voorraadkamer, eetzaal, bibliotheek, een paar douches en nog een aantal sanitaire voorzieningen.
Mankracht / vrouwkracht is niet direct het probleem, aangezien ook studenten en oud-studenten bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken.
De financiën geven wel zorg. Er wordt alles aan gedaan om low-budget te werk te gaan.

De totale kosten zijn begroot op een bedrag van  € 8.380,-.

De GZB heeft toegezegd dat ze een helpende financiële hand wil uitsteken naar SELA, mits er gemeenten zijn in Nederland die haar daarin willen steunen.

De diaconie heeft aan dit project een gift overgemaakt en hopen zo dat dit een goede doorgang mag krijgen.
Voor meer informatie kunt u op onderstaande link klikken.

Project SELA